– Har spart over 100 millioner kroner ved gjenbruk

Helse- og omsorgsminister Bent Høie besøkte tirsdag 28. februar Sykehuset Østfold Kalnes. Han mener sykehuset vil bli brukt som eksempel når nye sykehus skal bygges i tiden fremover, og fremhever Sykehusbygg sin rolle i å gjenbruke løsninger og dermed spare store pengebeløp.

En gruppe mennesker på et kontor

I distriktsnyhetene fra NRK Østfold tirsdag 28. februar besøker Helse- og omsorgsministeren Sykehuset Østfold Kalnes. Han omtaler sykehuset som Norges mest moderne sykehus og som et forbilde for andre sykehus som skal bygges i landet.

En av hensiktene med å etablere Sykehusbygg var å samle kunnskap om planlegging, prosjektering og bygging, standardisering og videreutvikling av kunnskap. I flere eksterne prosjekter gjentas tidligere løsninger, og dette fremhever Høie i reportasjen.

– Sykehuset her i Østfold kan være et fyrtårn for andre. Vi har etablert et nasjonalt helsebyggforetak (Sykehusbygg) som nettopp gjenbruker mye som er blitt skapt her og når vi nå bygger nye sykehus andre steder, som for eksempel i Drammen, har vi allerede spart over 100 millioner kroner på å gjenbruke løsninger herfra og inn i planleggingen av nye sykehus, sier statsråden.

Se hele innlegget fra NRK her: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestfold/DKOS99022817/28-02-2017#t=8m7s