Grønt lys for byggestart på Aker og Rikshospitalet

Kommunal- og distriktsdepartementet har i dag vedtatt statlig reguleringsplan for nye bygg på Aker og Rikshospitalet. Dette betyr at Helse Sør-Øst RHF kan gå videre i utviklingen av Nye Oslo universitetssykehus.

Publisert 28.02.2023
Sist oppdatert 19.04.2023
Folk som går på en gangvei

- Dette er en viktig beslutning, ikke bare for Oslo, men for hele regionen og landet. Gamle bygg må erstattes, funksjoner må samles og vi må sikre god nok kapasitet til å møte den kommende befolkningsveksten, sier administrerende direktør Terje Rootwelt i Helse Sør-Øst RHF.​

​Ved Nye Oslo universitetssykehus skal hele seks nye sykehusbygg gi bedre helsetjenester for hele landet. I tillegg til Nye Aker og Nye Rikshospitalet bygges det nå et spesialisert kreftsykehus på Radiumhospitalet, ny sikkerhetspsykiatri på Ila og ny storbylegevakt på Aker. Videre er bygging av et nytt livsvitenskapsbygg sammen med Universitetet i Oslo godt i gang.