Kontrakten er signert - nå starter byggingen av nye Narvik sykehus

Kontrakten på 1,4 milliarder mellom Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) og hovedentreprenør HENT er nå signert, og byggearbeidene starter allerede i neste uke.

Publisert 10.06.2020
Sist oppdatert 20.04.2022
En mann og en kvinne som sitter ved et bord utenfor

Styret i Helse Nord godkjente forprosjektrapporten og sa ja til bygging i styremøtet 27.mai. Det er beregnet at grunnarbeidet på tomta på Furumoen vil ta sju måneder.

-Det var tidvis utfordrende å ferdigstille forprosjektfasen og alle kravsdokumentene når alle ble pålagt hjemmekontor i mars, men vi fikk til et godt bearbeidet resultat, sier Åge Rødde, prosjektleder i Sykehusbygg HF.

Prosjektleder fra Sykehusbygg HF, Åge Rødde

Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) skal samle tilbudet innen fysisk og psykisk helse og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i ett nytt, felles bygg som vi reiser på Furumoen mellom Narvik sentrum og Hålogalandsbrua. Det nye sykehuset skal erstatte det gamle sykehuset på «sykehushaugen» og bygningene i Håkvik.

Nye UNN Narvik. Illustrasjonsbilde: Architema

-Jeg og resten av prosjektet ser nå frem mot å kunne starte samhandlingsmøter med HENT og prosjekteringsgruppen for detaljprosjektering og grunnarbeid i Narvik, sier Rødde.

Les mer om nye Narvik sykehus her

Les hele saken i Pingvinavisa - UNNs internavis her