Arkitekturpris til Sikkerhetsbygget (NPØ)

Sikkerhetsbygget på Østmarka i Trondheim ble overlevert til byggherre St. Olavs hospital i fjor høst - i går ble det kåret til Europas beste psykiatribygg på European Healthcare Design-konferansen i London.

Publisert 15.06.2022

Pokal EHD
– Jeg er utrolig stolt over at vi får denne prisen, og all honnør til fagfolk, byggherre og arkitekter som sammen har skapt et psykiatribygg for fremtiden. Dette er innovasjon i praksis, sier administrerende direktør ved St. Olav, Grethe Aasved.

– Det er fantastisk å få en slik pris, og vi er utrolig stolte av sikkerhetsbygget vårt her på St. Olav. Det viktigste er at vi har fått et bygg som er planlagt for de som skal være der, der lokalene og våre dyktige fagfolk skal sikre våre innlagte en verdig behandling samtidig som samfunnet skal være trygt. Det ligger mye engasjement og innovasjonskraft bak dette bygget, og vi er glade for at det blir lagt merke til, sier klinikksjef i psykisk helsevern - rehabilitering, allmenn og sikkerhet, Elin Ulleberg, som fulgte prisutdelingen direkte via nettet sammen med avdelingssjef Antje Daniela Gross-Benberg.

Det nye sikkerhetsbygget ligger på Østmarka og ble tatt i bruk i fjor høst. Åpningen i oktober ble behørig markert, og kalt et paradigmeskifte i behandlingen av en spesiell pasientgruppe.
– Denne prisen er også en viktig anerkjennelse av den jobben som er lagt ned, sikkerhetsbygget er et resultat av godt samarbeid mellom fagfolk på sykehuset, Sykehusbygg HF, arkitekter og leverandører, sier avdelingssjef Antje Daniela Gross-Benberg.

– Sykehusbygg HF er utrolig glad og takknemlig for den europeiske arkitekturprisen som prosjektet mottok i London denne uken. Fra dag én har hensynet til det gamle kulturlandskapet på Lade, og det verneverdige området på Østmarka, vært viktig i planprosessen. Byggets plassering i omgivelsene, med høyde og utforming av fasader, har vært viktig for å tilpasse seg omgivelsene på Østmarka. Arkitektene har på en utmerket måte klart dette, samtidig som de har evnet å lage gode arealer innendørs tilpasset pasientgruppen og de som skal jobbe der, sier Bjørn Remen, som var prosjektsjef fra Sykehusbygg HF for sikkerhetsbygget.

Les nyhetssak og se bilder fra overleveringen av Sikkerhetsbygget