Grunnsteinsmarkering for nytt sykehus i Drammen

Fredag 3. september blir en viktig merkedag for byggingen av nytt sykehus i Drammen, da skal nybygget få sin grunnstein nedlagt av statsminister Erna Solberg.

Publisert 31.08.2021

illustrasjon av nytt sykehus i Drammen

Illustrasjon: Helse Sør-Øst RHF, Link Arkitektur, Bølgeblikk, Ratio arkitekter, Aesthetica.

- Grunnsteinsmarkeringen er en stor milepæl i byggingen av det nye sykehuset. Etter flere år med planlegging er vi godt i gang med byggingen, og nå kan vi markere at bygget er på vei opp av bakken, sier Arnstein Hodne i Sykehusbygg, som er prosjektdirektør for byggherreorganisasjonen til Helse Sør-Øst.

En symbolsk markering

Det er en fast tradisjon at et hvert nytt sykehusbygg får sin grunnstein. Den høytidelige grunnsteinsmarkeringen symboliserer at byggefasen er i gang, og at bygget er i ferd med å reise seg.

Seremonien vil foregå på Brakerøya i Drammen, hvor det nye sykehuset bygges. Grunnsteinen til det nye sykehuset er inspirert av den tidligere industrivirksomheten på tomta og historien til Brakerøya. Nå det nye sykehuset står klart i 2025, vil grunnsteinen ha en sentral plassering i bygget – godt synlig for alle som er innom.

Nøyaktig hvordan grunnsteinen er utformet avsløres først under markeringen 3. september. ​