Sykehusbygg skal løfte seg med 10-10

Sykehusbygg skal heve både seg selv, rådgiverne og entreprenørene gjennom prestasjonsmålingsverktøyet 10-10. – Det blir viktig for oss når vi skal skape merverdi for helse-Norge, sier Lars Abrahamsen, sjef prosjektering og bygging i Sykehusbygg.

Publisert 05.09.2019

​10-10 er utviklet av Construction Industry Institute ved Universitetet i Austin, Texas og tilpasset norske forhold i et samarbeid mellom NTNU, BA2015 og Prosjekt Norge.

10-10 måler hvor godt prosjektet blir gjennomført og baserer seg på 10 mål på innsatsfaktorer og 10 resultatmål. Målingene gjøres ved slutten av hver av fem prosjektfaser. Deretter blir målingene sammenlignet med tall fra relevante prosjekter i CII sin database. Abrahamsen forteller at målet er å stadig bli bedre.

– Da får man svar på hvor godt eller dårlig prosjektet er. Hensikten er å bli stadig bedre gjennom å identifisere og forbedre delområder hvor man presterer mindre godt, og forsterke det positive arbeidet på de gode områdene.

Prosjektene blir målt på delområder som blant annet ledelse, planlegging, kvalitet, tid, kostnad, sikkerhet m.m.

– Det betyr at vi blottstiller oss som prosjektledere og prosjektdirektører. Det kan hende vi oppdager at vi ikke er så gode som vi tror vi er. Men det må også til. Gjennom systematiske prestasjonsmålinger kan vi lære og forbedre oss, avslutter Abrahamsen.