Første spadetak er tatt

Helse- og omsorgsminister Bent Høie tok mandag første symbolske spadetak for nye Hammerfest sykehus da han la ned grunnsteinen

Publisert 09.06.2020

Seremonien foregikk ved Rossmollbukta i Hammerfest, der det nye sykehuset skal bygges. På grunn av koronasituasjonen og smittevernreglene var arrangementet kun for inviterte, men seremonien ble strømmet direkte på nettet slik at interesserte kunne følge med.

Både direktør Eva Håheim Pedersen, styreleder Lena Nymo Helli og helse- og omsorgsministeren la alle vekt i sine taler på den historiske satsingen på helsetjenester som Finnmark er inne i. Høie viste til at Finnmarkssykehuset siden 2018 har åpnet Kirkenes sykehus, Klinikk Alta og Sámi klinihkka, og at byggeprosjektet i Hammerfest nå står for tur.

I tillegg holdt administrerende direktør Cecilie Daae i Helse Nord, assisterende instituttleder i helse- og omsorgsfag ved UiT – Norges arktiske universitet, Linda Okstad og ordfører i Hammerfest, Marianne Sivertsen Næss hilsningstaler.

bent høie - eva - marianne - lena.jpg

Bent Høie, Eva Håheim Pedersen, Marianne Sivertsen Næss og Lena Nymo Helli.  Foto: Eirik Palm, Finnmarkssykehuset

Sistnevnte takket både helse- og omsorgsministeren for å ha stått på, og Eva Håheim Pedersen for innsatsen i forbindelse med det nye sykehuset.

Nye Hammerfest sykehus er unikt i landssammenheng, både gjennom fleksible løsninger og ikke minst trepartssamarbeidet mellom UiT – Norges arktiske universitet, Hammerfest kommune og Finnmarkssykehuset.

Målet er å samle og utvikle tilbud og kompetanse som kommer hele Finnmark til gode, både kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

Arrangementet ble avsluttet med den symbolske plasseringen av grunnsteinen. Grunnsteinen er laget av polert altaskifer og inneholder alle rapporter, dokumenter og vedtak knyttet til prosessen med nye Hammerfest sykehus. I tillegg inneholder grunnsteiner gjerne dagens utgave av lokalavisa og mynter i omløp. Det gjør også grunnsteinen til nye Hammerfest sykehus. Når bygget er ferdig vil steinen ligge nedfelt i gulvet i vestibylen.

Saken sto først publisert på Finnmarkssykehusets nettsider.

Les mer om Nye Hammerfest sykehus

Du kan se seremonien her:

grunnstein nye Hammerfest sykehus - foto Eirik Palm.jpg

Grunnsteinen til nye Hammerfest sykehus er laget av polert altaskifer, og inneholder blant annet alle dokumenter og vedtak knyttet til prosessen med nye Hammerfest sykehus. Foto: Eirik Palm